GERÇEKTEN OLANLAR OLDU…

Dr. Noyan UMRUK

O’nu bana göre en güzel şarkısı ile kubbede bıraktığı hoş ve anlamlı sedalarla sonsuzluğa uğurlarken… İyi ki bu dünyadan geçtin İlhan… Gönülden sevgi ve şükranlarla…  

Çok özgün bir kişilik, çok özel bir ruh, muhteşem bir yetenek…

Yalan dünya starlarından olmadı hiç…


Sevgilisi, eşi Hansu ile çok kendi halinde, göründüğü gibi yaşayan sevgili İlhan İrem bestelediği yazdığı, söylediği, çok etkili duygusal şarkılara imza attı ama İlhan İrem ondan ibaret değildi.

Gerçek bir sanatçı, bir aydın, bir yurtseverdi… 

Okumaya devam et

LOZAN’I COŞKU İLE KUTLAMAK… 

Dr. Noyan UMRUK

   99’ncu yılını idrak ettiğimiz Lozan Anlaşmasını hak ettiği coşku, duymamız gereken ulusal onur ve de gururla kutlamamız gerekmez mi?


Yaşadığımız günlerin koşulları içerisinde, yanı başımızdaki ülkeler çatışmalar içerisindeyken,

bu kutlamayı evrensel bir gösteriye dönüştürmek anlamlı olmaz mı?


“Kutlu doğum” haftası kadar da mı önemi ve anlamı yok, Türkiye Cumhuriyeti’nin evrensel onayını kopara kopara aldığı bugünün?

Okumaya devam et

ALPASLAN HOCAYI DERİN BİR SAYGI VE SEVGİ İLE ANARKEN… 

Dr. Noyan UMRUK

9 yıl önce bir Çarşamba günü güzel ve anlamlı bir buluşma olmuştu Hocanın başucunda…


O’nun ışığı ile aydınlanmış yüzlerce aydın, emekçi dostları, öğrencileri, gönüldaşları O’nunla buluşup, konuşmuş;

O’nu gönlümüze, yüreklerimize, beyinlerimize daha bir iyice yerleştirmiştik…

Ne çabuk geçiyor bu hain zaman…

Okumaya devam et

“HAYAT BARYAM OSSA”…

Dr. Noyan UMRUK 

 “Bi zamanlaa ne vazyetteymişiz heç bilmeyyon de mi be daayı
 Cangurtaran arabalaanı da bi zamanlaa gatırlaa çekiveyyomuş be yaa Vah ki vah vaaah… İnsanın içi paaçalanıveyyo gaari… 

Meesin-Silifke tirenini de hızlı tirene bağlayıveecekleemiş emme tüh Meesin Silifke tireni yok be yaa… 

Bi de yıllaaca önce açılıveemiş önüveesitelee, hava meydanlaa vaa ya, he onlaan hebisini yeni açıveemişlee be yaaa…

Ecdadımız eyi sööleyivemiş be daayı: “Atma Recep din gaadaşıyız  gaari…”

Okumaya devam et

TARIMIN BÜYÜK ve STRATEJİK ÖNEMİ DİYORUZ YA…

Dr. Noyan UMRUK

Bu 100 yıl önceki bir vizyon…  O’nun adı Karadeniz vapuru…!

Bizzat Mustafa Kemal’in projesi, yüzen bir fuar… Dünya’nın ilk PR projelerinden birini Türkiye gerçekleştirmiş oluyordu.

Gemi 1924 de satın alındı. 130 metre boyunda, 16 metre genişliğindeydi. Aslında siyahtı; Haliç’e çekildi beyaza boyandı, kuğu gibi oldu.


1926 Cumhuriyetin ilanından sadece 3 yıl sonra hazırdı. Mustafa Kemal Mudanya’dan bindi son denetlemeyi bizzat yaptı.

“TARIM DEVİ” NASIL OLUNUYOR?

Dr. Noyan UMRUK

Efendim… Bendeniz bir tarım uzmanı değilim…

Bu satırları tarım ekonomisti bir dostumun bana anlattıklarından yararlanarak yazıyorum…

Efendim bir ülkenin tarım devi olabilmesi için öyle uçsuz bucaksız topraklara ihtiyaç yok…

Örneğin bu konu açılınca ilk akla gelen ülke: Hollanda…


Konya ilimiz kadar yüzölçümü olan, yılda 240 milyar dolar tarım ürünü ihracatı yapan bir ülke…

Okumaya devam et

“VAHİM SONDAN” ÖNCE SON ÇIKIŞ…

  Dr. Noyan UMRUK 

Evet… Keşke haftaya güzelliklerle başlayabilseydik… Maalesef… Neden mi? Nedenlere birlikte göz atalım:

*Günümüzün evrensel düzeyde stratejik sektör olarak tanımlanan, tüm ülkelerde ciddi ölçülerde desteklenen tarım ve hayvancılık yükselen maliyetler ve yetersiz destekler nedeniyle çöküntü sürecini yaşamakta… 

*Bilinen nedenlerle aşırı desteğe mazhar olan inşaat ve bir bölüm savunma sanayi dışında reel üretim hızla gerilemekte, sınai yatırımcı ya yurt dışına yatırım yapmayı tercih etmekte, ya da rantiye-getirimci haline dönüşmekte… 

Okumaya devam et

O’NU SAYGI VE SEVGİ İLE ANARKEN…  

Dr. Noyan UMRUK 

“Mussolini çok konuşuyor Taranta Babu, çok korktuğu için çok konuşuyor” diyordu Nazım Hikmet…

59 yıl oldu Nazım ölümsüzlüğe yürüyeli… Bir vasiyeti vardı bizlere: 

Yoldaşlar, nasip olmazsa görmek o günü, 
ölürsem kurtuluştan önce yani, 
alıp götürün 
Anadolu’da bir köy mezarlığına gömün beni.

Okumaya devam et

TARİHTEN KENDİNE ÖZGÜ BİR YAPRAK: 27 MAYIS…  

Dr. Noyan UMRUK 

  Bugün 27 Mayıs… 68 kuşağının “Anayasa ve Özgürlük Bayramı”… Yakın tarihimizin önemli bir köşe başı…

Sosyal bilimlerde altın bir kural var: Her olguyu kendi “zaman”, “zemin”, “mekan” boyutları içinde el almak, değerlendirmek… Aksi takdirde, şaşkın ördek misali suya tersinden girmek yanlışına düşmek mümkün… 


Gelin, o günlere bir bakalım:

Okumaya devam et

BAYRAM KUTLU VE AYDINLIK BİR GELECEĞE TÜNEL OLSUN… 

Dr. Noyan UMRUK

 Tarihimizin, provası Çanakkale’de yapılan, bizleri ve tüm mazlum ulusları onurlandırıp, kıvançlandıran 19 Mayıs’la başlayan döneminin genç kahramalarını Kuvayı Milliye Destanında Koca Nazım öylesine içten bir coşku ile ve öylesine duygu yüklü anlatır ki; gözlerin yaşarmaması mümkün değildir…  

Antep köylüklerinde ırgatken, ulusal efsane kahramanına dönüşen Karayılan… 

Kuvvacı’lara ulaklık yapan 14 yaşında fidan gibi bir gençken attan düşüp sakatlanan Adapazar’lı kambur Kerim…

Okumaya devam et

MESELENİN ÖZÜ: BİNDİĞİ DALI KESMEK…

Dr. Noyan UMRUK

Demokratik rejimlerde bir politikacı, yapacağı siyasal toplantı ya da gezileri, ayırım göstermeksizin tüm gazete ve tv. kanallarına bildirir. Erenalieray adlı kullanıcının kapak sözler panosundaki Pin | Ilham verici  alıntılar, Alıntılar, PsikolojiBunlar da isterlerse bir haberci(muhabir) ve kameraman ya da fotoğrafçı görevlendirerek toplantı ya da gezi ile ilgili bilgi toplar haber yaparlar…

Uygar bir politikacı her görüşten gazetecilerle görüşebilir. Ancak Nagehan ve arkadaşları İmamoğlu’nun özel davetlileri olarak çağrılıyorlar.

TELE 1 muhabiri, “uçağa bindiğimizde bir gariplik olduğunu sezinledik” diyor. “Bunlar ‘first class’a oturtulmuşlardı. Bizler arkaya geçtik.

Okumaya devam et

BİR GÜN GERÇEKTEN MUTLU VE HAYIRLI BAYRAMLAR YAŞAMAK UMUDU İLE KUTLU OLSUN ÇİFTE BAYRAM… 

Dr. Noyan UMRUK 

Ağır ve ciddi sorunlar ve dertlerin üst üste yığıldığı, yumak yumak olduğu günlerde çifte bayram yaşamaya çalışacak Türkiye…

Gerçekten durum bu durum…  Millet ve emek dünyası çok zor günler yaşıyor… 

*Yıllık enflasyon oranı Venezuela gibi birkaç ülkeden sonra dünyanın en yüksek oranı; %60-123 arasında bir yerlerde dolaşıyor, Okumaya devam et

23 Nisan: OTURDULAR… GÜZEL GÜNLERİN GELMESİNİ BEKLİYORLAR…

Dr. Noyan UMRUK

“Küçük hanımlar, küçük beyler! Sizler hepiniz geleceğin bir gülü, yıldızı, bahtımızın aydınlığısınız. Memleketi asıl aydınlığa gark edecek sizsiniz.

Kendinizin ne kadar önemli, kıymetli olduğunuzu düşünerek ona göre çalışınız. Sizlerden çok şeyler bekliyoruz; kızlar, çocuklar!”   (1922, Bursa)Mustafa Kemal ATATÜRK

UNESCO’nun yerinde ve anlamlı kararı ile 23 Nisan artık tüm dünya çocukları için kutlu bir gün! Aziz Atatürk’ün çocuklarımıza armağanı olan 23 Nisan, tüm dünyada bebek, çocuk ve ergenler için “dünya ruh sağlığı” günü olarak ilan edilmiştir.

Okumaya devam et

KÖY ENSTİTÜLERİ DOSYASI: ÖZGÜN BİR DEVRİMİN DRAMATİK ÖYKÜSÜ… 

Dr. Noyan UMRUK 

-17 Nisan Köy Enstitülerinin kuruluş yıldönümü…  

Köy Enstitülerinin temelleri 1935’lerde atılmış, 17 Nisan 1940 tarihinde kabul edilen Köy Enstitüleri Kanunu ile yasal temele oturtulmuştur.

1946 iktidar değişikliği ile özgün ilkelerinden saptırılmaya çalışılan Köy Enstitüsü sistemi, 1950 iktidar değişikliğinden sonra iyiden iyiye yozlaşmış, 1953 yılında programları klasik ilk öğretmen okullarınınki ile birleştirilmiş, 1954/6234 sayılı yasa ile de hukuksal varlığı sona ermiştir.


Üzerine yapılan tartışmalar bugün bile süren Köy Enstitüleri olgusu, en çok siyasal platformda ele alınmış, yıkılışından sonra eğitim sistemi ve ilkeleri açısından pek fazla incelenmemiştir. O zaman Kanadalı olan Fay Kirby’nin tezi dışında önemli bir çalışma da yapılmamıştır. (F. Kirby, Türkiye’de Köy Enstitüleri, 1962).

Okumaya devam et

PARACIKLAR DÜNYASI KIPIR KIPIR…(I) 

Dr. Noyan UMRUK

 Tek kutuplu bir dünya oluşturulurken, özellikle  Bush yönetimi döneminde ivme kazandırılmış olan ve devam eden süreç, kısaca “Amerikan sacayağı” şu dört ayaktan oluşuyordu : 

      *Teknoloji tekelini elinde tutan silah gücü, askeri güç…  

*Kültürel alanda, tek dile-İngilizcenin yaygınlaştırılmasına dayanan küresel etki alanlarının genişletilmesi, Holivut’un da etki alanındaki kültür emperyalizmi…

Okumaya devam et